Anopistografický tisk
Anopistografický tisk (z řec. a- = ne, opisthos = zadní, grafein = psát) tisk z výšky pořízený jen po jedné straně listu jako projev prototypografie pěstované od konce 6. století v Číně a Koreji, o málo později v Japonsku a od poslední třetiny 14. století v Evropě. Jednostranný otisk je charakteristický též pro všechny grafické techniky tisku z hloubky, při němž navlhčený papír přejímá za velkého tlaku měditiskařského lisu charakteristický reliéf kovové desky včetně její fazety.
Základem všech jednostranných deskotisků byla dřevěná či kovová kompaktní tisková forma reprodukovaná tiskem z výšky. Poněvadž otisk nevznikal ještě v knihtiskařském lisu, nýbrž tlakem a krouživým pohybem ručního hladítka (tento způsob se někdy označuje fr. výrazem au frotton), papír nesl zřetelné stopy tření, a nebyl na rubové straně použitelný (něm. Reibedruck). Od 30. let 15. století se deskotisky v Evropě slepovaly nepotištěnými stranami k sobě a vázaly do blokových knih. Jako jednostranné tisky vznikaly také jednolisty (bilderbogen) s funkcí závěsného obrazu a nástěnné minuce, vyráběné cestou klasického knihtisku ještě v 16. století, ba i později. Od 19. století byl tento způsob tisku oživen na leporelu. Oboustranný tisk zvaný též opistografický je vývojově mladší.Biblia pauperum (dvě strany z blokové knihy xylografického typu, Nizozemí ca 1460). Velmi slabý anopistografický tisk kolorován zlehka do poloviny, čili na 19 listech značených na líci písmeny b–v (první list chybí). Druhá část, totiž 20 listů a–v., z nichž je naše ukázka, kolorována není. Jediný exemplář blokové knihy u nás. Moravská zemská knihovna (Brno), sign. Tres-87681 (snímky laskavě zapůjčil digitální fotoarchiv pražské Nadace pro dějiny kultury ve střední Evropě). Vlevo pag. a: Nahoře zleva text o Joabově zradě a Abnerově smrti (2 S 3, 6–30), vpravo apokryfní text o Tryphonově zradě a zabití Jonathana (1 Mak 12, 40–54), uprostřed v edikule králové David a Šalomoun s texty odsuzujícími zradu (Ž 41, 10 a Př 17, 20). Střední pás: uprostřed zrádce Jidáš líbá Krista, Petr uťal Malchusovi ucho (L 22, 47–50), vlevo Joab rozmlouvá důvěrně s Abnerem, poté ho zavraždí (2 S 3, 27) a vpravo Tryphon připravuje zradu Jonathanovy armády (1 Mak 12, 44–45). Dole uprostřed v edikule proroci Izaiáš a Jeremiáš s texty schvalujícími odplatu za zrádné chování (Iz 3, 11 a Jr 9, 8). Vpravo pag. b: Nahoře zleva text o alibistickém rozsudku královny Jezábel nad prorokem Eliášem (1 Kr 19, 2), vpravo text o státních úřednících spřádajících proti knězi Danielovi žalobu (Dn 6, 1–6), uprostřed v edikule prorok Izaiáš a král David s texty odsuzujícími přetvářku a intriky (Iz 5, 20 a Ž 1, 5). Střední pás: uprostřed si Pilát na znamení své neviny myje ruce před Kristem (Mt 27, 24), vlevo královna Jezábel vynáší soud nad prorokem Eliášem (1 Kr 19, 2) a vpravo Daniel se ve svém domě modlí k Bohu a Babylonští žádají jeho potrestání (Dn 6, 12). Dole uprostřed v edikule Job a prorok Amos s texty o soudu a spravedlnosti (Jb 36, 17 a Am 5, 7).
Biblia pauperum (dvě strany z blokové knihy xylografického typu, Nizozemí ca 1460). Velmi slabý anopistografický tisk kolorován zlehka do poloviny, čili na 19 listech značených na líci písmeny b–v (první list chybí). Druhá část, totiž 20 listů a–v., z nichž je naše ukázka, kolorována není. Jediný exemplář blokové knihy u nás. Moravská zemská knihovna (Brno), sign. Tres-87681 (snímky laskavě zapůjčil digitální fotoarchiv pražské Nadace pro dějiny kultury ve střední Evropě). Vlevo pag. a: Nahoře zleva text o Joabově zradě a Abnerově smrti (2 S 3, 6–30), vpravo apokryfní text o Tryphonově zradě a zabití Jonathana (1 Mak 12, 40–54), uprostřed v edikule králové David a Šalomoun s texty odsuzujícími zradu (Ž 41, 10 a Př 17, 20). Střední pás: uprostřed zrádce Jidáš líbá Krista, Petr uťal Malchusovi ucho (L 22, 47–50), vlevo Joab rozmlouvá důvěrně s Abnerem, poté ho zavraždí (2 S 3, 27) a vpravo Tryphon připravuje zradu Jonathanovy armády (1 Mak 12, 44–45). Dole uprostřed v edikule proroci Izaiáš a Jeremiáš s texty schvalujícími odplatu za zrádné chování (Iz 3, 11 a Jr 9, 8). Vpravo pag. b: Nahoře zleva text o alibistickém rozsudku královny Jezábel nad prorokem Eliášem (1 Kr 19, 2), vpravo text o státních úřednících spřádajících proti knězi Danielovi žalobu (Dn 6, 1–6), uprostřed v edikule prorok Izaiáš a král David s texty odsuzujícími přetvářku a intriky (Iz 5, 20 a Ž 1, 5). Střední pás: uprostřed si Pilát na znamení své neviny myje ruce před Kristem (Mt 27, 24), vlevo královna Jezábel vynáší soud nad prorokem Eliášem (1 Kr 19, 2) a vpravo Daniel se ve svém domě modlí k Bohu a Babylonští žádají jeho potrestání (Dn 6, 12). Dole uprostřed v edikule Job a prorok Amos s texty o soudu a spravedlnosti (Jb 36, 17 a Am 5, 7).
Speculum humanae salvationis (tři strany z typoxylografické blokové knihy, Utrecht? nizozemský Prototypograf ca 1466–1467, ne po 1471). Ukázka přechodu anopistografického deskotisku ke knize rozmnožované tiskovými formami z pohyblivých písmen. Text na 64 listech lepených k sobě je totiž pomocí černé fermežové barvy reprodukován knihtiskem, zatímco 58 podélných obrázků s nápisovými texty vzniklo z dřevořezů otiskovaných ještě ručně pomocí hnědé vodové barvy a tříče. Repro: E. Kloss (ed.): Speculum humanae salvationis. Ein niederländisches Blockbuch. München 1925. Fol. [1a] začátek předmluvy. Fol. [18b–19a] zleva Poslední večeře Páně (např. Mt 26, 26–29) a Hospodin sesílá Izraelcům manu (Ex 16, 32–34). Napravo Slavení velikonoc dle Hospodinova příkazu (Ex 12, 8–11) a Král Melchisedech vítá chlebem a vínem Abrahama, vracejícího se z vítězné bitvy (Gn 14, 17–20).
Speculum humanae salvationis (tři strany z typoxylografické blokové knihy, Utrecht? nizozemský Prototypograf ca 1466–1467, ne po 1471). Ukázka přechodu anopistografického deskotisku ke knize rozmnožované tiskovými formami z pohyblivých písmen. Text na 64 listech lepených k sobě je totiž pomocí černé fermežové barvy reprodukován knihtiskem, zatímco 58 podélných obrázků s nápisovými texty vzniklo z dřevořezů otiskovaných ještě ručně pomocí hnědé vodové barvy a tříče. Repro: E. Kloss (ed.): Speculum humanae salvationis. Ein niederländisches Blockbuch. München 1925. Fol. [1a] začátek předmluvy. Fol. [18b–19a] zleva Poslední večeře Páně (např. Mt 26, 26–29) a Hospodin sesílá Izraelcům manu (Ex 16, 32–34). Napravo Slavení velikonoc dle Hospodinova příkazu (Ex 12, 8–11) a Král Melchisedech vítá chlebem a vínem Abrahama, vracejícího se z vítězné bitvy (Gn 14, 17–20)
Speculum humanae salvationis (tři strany z typoxylografické blokové knihy, Utrecht? nizozemský Prototypograf ca 1466–1467, ne po 1471). Ukázka přechodu anopistografického deskotisku ke knize rozmnožované tiskovými formami z pohyblivých písmen. Text na 64 listech lepených k sobě je totiž pomocí černé fermežové barvy reprodukován knihtiskem, zatímco 58 podélných obrázků s nápisovými texty vzniklo z dřevořezů otiskovaných ještě ručně pomocí hnědé vodové barvy a tříče. Repro: E. Kloss (ed.): Speculum humanae salvationis. Ein niederländisches Blockbuch. München 1925. Fol. [1a] začátek předmluvy. Fol. [18b–19a] zleva Poslední večeře Páně (např. Mt 26, 26–29) a Hospodin sesílá Izraelcům manu (Ex 16, 32–34). Napravo Slavení velikonoc dle Hospodinova příkazu (Ex 12, 8–11) a Král Melchisedech vítá chlebem a vínem Abrahama, vracejícího se z vítězné bitvy (Gn 14, 17–20).
Autor hesla: Petr Voit.
Zdroj: Petr Voit, Encyklopedie knihy: starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století, Praha 2006.