Hans Weiditz ml.: Porovnání verzí

Z Encyklopedie knihy

m (Nahrazení textu „== Literatura ==“ textem „“)
(Značka: editace z VisualEditoru)
 
Řádek 1: Řádek 1:
[[Soubor:291.jpg|náhled|287x287pixelů|Vyobrazení amputace (Strasbourg 1517). Hans von Gersdorf: Feldtbuch der Wundtartzney (Strasbourg, Johann Schott 1517). Fol. m3a s vyobrazením válečné amputace končetiny. Dřevořez dle předlohy Hanse Weiditze ml. Ačkoli obrazový aparát Gersdorfovy Chirurgie nemá ještě didaktický, nýbrž reportážní charakter, patří dílo k tzv. standardním publikacím ilustrované lékařské literatury 16. století. Královská kanonie premonstrátů na Strahově – Strahovská knihovna (Praha), sign. DN VI 21/1.]]
 
 
'''Hans Weiditz ml. '''(ca 1495-1536) kreslíř, malíř a plodný německý [[ilustrátor|ilustrátor]]. Tvořil předlohy pro knižní [[Dřevořez|dřevořezy]], [[dekor|dekor]] včetně invenčních [[Bordura|bordur]] a tiskařských [[Signet|signetů]] i pro obrazové části [[Jednolist|jednolistů]]. Asi od roku 1514 se učil ve Štrasburku. Z augsburské etapy, zahrnující léta 1518-1522, vynikají zvláště dřevořezy německého překladu španělského díla ''Ain hipsche Tragedia von … ainem Ritter Calixstus und … Melibia ''(Augsburg 1520), které napsal Fernando de Rojas. Některé kresebné návrhy vzniklé v Augsburku jsou ovlivněny tvorbou [[Hans Burgkmair st.|Hanse Burgkmaira st.]] Weiditzovo štrasburské období, trvající 1522-1536, reprezentuje zejména třídílný průkopnický [[herbář|herbář]] Otty Brunfelse ''Herbarum vivae eiconeb ''[!]'' ad naturae imitationem'' (Strasbourg 1530-1536) a jeho německý dvoudílný překlad ''Contrafayt Kreüterbuch ''(Strasbourg 1532-1537). Někteří badatelé, zejména Heinrich Röttinger, s obzvláštní důrazností připisují Weiditzovi práce anonymního [[Mistr Petrarcy|Mistra Petrarcy]].
 
'''Hans Weiditz ml. '''(ca 1495-1536) kreslíř, malíř a plodný německý [[ilustrátor|ilustrátor]]. Tvořil předlohy pro knižní [[Dřevořez|dřevořezy]], [[dekor|dekor]] včetně invenčních [[Bordura|bordur]] a tiskařských [[Signet|signetů]] i pro obrazové části [[Jednolist|jednolistů]]. Asi od roku 1514 se učil ve Štrasburku. Z augsburské etapy, zahrnující léta 1518-1522, vynikají zvláště dřevořezy německého překladu španělského díla ''Ain hipsche Tragedia von … ainem Ritter Calixstus und … Melibia ''(Augsburg 1520), které napsal Fernando de Rojas. Některé kresebné návrhy vzniklé v Augsburku jsou ovlivněny tvorbou [[Hans Burgkmair st.|Hanse Burgkmaira st.]] Weiditzovo štrasburské období, trvající 1522-1536, reprezentuje zejména třídílný průkopnický [[herbář|herbář]] Otty Brunfelse ''Herbarum vivae eiconeb ''[!]'' ad naturae imitationem'' (Strasbourg 1530-1536) a jeho německý dvoudílný překlad ''Contrafayt Kreüterbuch ''(Strasbourg 1532-1537). Někteří badatelé, zejména Heinrich Röttinger, s obzvláštní důrazností připisují Weiditzovi práce anonymního [[Mistr Petrarcy|Mistra Petrarcy]].
<br clear="all">
+
<gallery>
 +
Soubor:291.jpg|Vyobrazení amputace (Strasbourg 1517). Hans von Gersdorf: Feldtbuch der Wundtartzney (Strasbourg, Johann Schott 1517). Fol. m3a s vyobrazením válečné amputace končetiny. Dřevořez dle předlohy Hanse Weiditze ml. Ačkoli obrazový aparát Gersdorfovy Chirurgie nemá ještě didaktický, nýbrž reportážní charakter, patří dílo k tzv. standardním publikacím ilustrované lékařské literatury 16. století. Královská kanonie premonstrátů na Strahově – Strahovská knihovna (Praha), sign. DN VI 21/1.
 +
</gallery><br clear="all">
  
  

Aktuální verze z 13. 6. 2019, 12:22

Hans Weiditz ml. (ca 1495-1536) kreslíř, malíř a plodný německý ilustrátor. Tvořil předlohy pro knižní dřevořezy, dekor včetně invenčních bordur a tiskařských signetů i pro obrazové části jednolistů. Asi od roku 1514 se učil ve Štrasburku. Z augsburské etapy, zahrnující léta 1518-1522, vynikají zvláště dřevořezy německého překladu španělského díla Ain hipsche Tragedia von … ainem Ritter Calixstus und … Melibia (Augsburg 1520), které napsal Fernando de Rojas. Některé kresebné návrhy vzniklé v Augsburku jsou ovlivněny tvorbou Hanse Burgkmaira st. Weiditzovo štrasburské období, trvající 1522-1536, reprezentuje zejména třídílný průkopnický herbář Otty Brunfelse Herbarum vivae eiconeb [!] ad naturae imitationem (Strasbourg 1530-1536) a jeho německý dvoudílný překlad Contrafayt Kreüterbuch (Strasbourg 1532-1537). Někteří badatelé, zejména Heinrich Röttinger, s obzvláštní důrazností připisují Weiditzovi práce anonymního Mistra Petrarcy.



Lit.: FRAENGER, W.: Hans Weiditz und Sebastian Brant. Leipzig 1930; FRIEDLÄNDER, M. J.: Holzschnitte von Hans Weiditz. Berlin 1922; KUNZE, H.: Geschichte der Buchillustration in Deutschland. Das 16. und 17. Jahrhundert. Textband. Frankfurt/M.-Leipzig 1993; MATĚJČEK, A.: Ilustrace. Praha 1931; RÖTTINGER, H.: Hans Weiditz, der Petrarcameister. Strasbourg 1904.

Lex.: NAGLER 24. 217 = NAGLER, G. K.: Neues allgemeines Künstler-Lexikon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher, Lithographen, Formschneider, Zeichner, Medailleure, … Bd. 1-25. Linz 1904-1914 (2. Aufl.).; THIEME-BECKER 35. 269-271. = THIEME, U. – BECKER, F.: Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart. Bd. 1-37. Leipzig 1907-1950 (repr. München-Leipzig 1992).

Autor hesla: Petr Voit.
Zdroj: Petr Voit, Encyklopedie knihy: starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století, Praha 2006.