Humanistické básnictví: Porovnání verzí

Z Encyklopedie knihy

m (Nahrazení textu „== Literatura ==“ textem „ “)
(Značka: editace z VisualEditoru)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
[[Soubor:091.jpg|náhled|250x250pixelů|Dačického jednolist s dekorativními lištami (Praha 1591). Trojan (Traianus), Václav: Natali nobilis, honesti atque eruditi iuvenis d. Rodolphi Wolff a Czwingendorff Prageni, … syncerae gratulationis (Praha, Jiří Jakubův Dačický 1591). Gratulace k narozeninám zdobená lištami s křesťanskými Ctnostmi (vlevo Víra a Naděje, vpravo Síla a Trpělivost). Královská kanonie premonstrátů na Strahově – Strahovská knihovna (Praha), sign. DR I 21/c (Konvolut Dobřenského č. 264 = fol. 50a).]]
+
[[Soubor:091.jpg|náhled|250x250pixelů|Dačického jednolist s dekorativními lištami (Praha 1591). Trojan (Traianus), Václav: Natali nobilis, honesti atque eruditi iuvenis d. Rodolphi Wolff a Czwingendorff Prageni, … syncerae gratulationis (Praha, Jiří Jakubův Dačický 1591). Gratulace k narozeninám zdobená lištami s křesťanskými Ctnostmi (vlevo Víra a Naděje, vpravo Síla a Trpělivost). Královská kanonie premonstrátů na Strahově – Strahovská knihovna (Praha), sign. DR I 21/c (Konvolut Dobřenského č. 264 = fol. 50a).|vlevo]]
 
'''Humanistické básnictví '''svébytná množina [[Příležitostné tisky|příležitostných]] a [[Soukromé tisky|soukromých]] tisků vydávaných v latinském (případně řeckém) jazyce od konce 15. do počátku 17. století. Skladby čerpaly z motivů, stylistiky a verzologie klasické antiky. Často se též pěstovala epika s historickými náměty, parafráze žalmů a [[Biblické drama|biblická dramata]]. Latinští humanisté mimo to rozvíjeli výrazově bohatou občansko-politickou poezii s nepominutelným námětem tureckého nebezpečí, skladby satirické a parodické. Podstatnou část dále tvoří drobné časové skladby, které zdůrazňovaly obecně lidské problémy i osudy jednotlivce. Diferenciace žánrů byla založena tematicky: [[encomium|encomium]], [[epicedium|epicedium]], epigramma ([[epigram|epigram]]), [[epitaphium|epitaphium]], [[epithalamium|epithalamium]], [[genethliacum|genethliacum]], [[hodoeporicum|hodoeporicum]], [[panegyricum|panegyricum]], [[propempticum|propempticum]], [[soterium|soterium]], topographia ([[topografie|topografie]]).  
 
'''Humanistické básnictví '''svébytná množina [[Příležitostné tisky|příležitostných]] a [[Soukromé tisky|soukromých]] tisků vydávaných v latinském (případně řeckém) jazyce od konce 15. do počátku 17. století. Skladby čerpaly z motivů, stylistiky a verzologie klasické antiky. Často se též pěstovala epika s historickými náměty, parafráze žalmů a [[Biblické drama|biblická dramata]]. Latinští humanisté mimo to rozvíjeli výrazově bohatou občansko-politickou poezii s nepominutelným námětem tureckého nebezpečí, skladby satirické a parodické. Podstatnou část dále tvoří drobné časové skladby, které zdůrazňovaly obecně lidské problémy i osudy jednotlivce. Diferenciace žánrů byla založena tematicky: [[encomium|encomium]], [[epicedium|epicedium]], epigramma ([[epigram|epigram]]), [[epitaphium|epitaphium]], [[epithalamium|epithalamium]], [[genethliacum|genethliacum]], [[hodoeporicum|hodoeporicum]], [[panegyricum|panegyricum]], [[propempticum|propempticum]], [[soterium|soterium]], topographia ([[topografie|topografie]]).  
[[Soubor:397.jpg|náhled|253x253pixelů|Jednolistová gratulace z Peterlovy tiskárny (Praha před 1588). Applausus nobili ac erudito iuveni Claudio Labbe insignis cathedralis ecclesiae Virdunensis canonico cum baccalaurei formati in artibus liberalibus ac philosophia titulo (Praha, Michael Peterle st. non post 1588). Text gratulace k získání bakalářského gradu zasazen do dřevořezového vavřínového věnce s žaludy a granátovými jablky. Královská kanonie premonstrátů na Strahově – Strahovská knihovna (Praha), sign. DR I 21/d (Konvolut Dobřenského č. 423 = fol. 104a).]]
+
 
 
Autoři se seskupovali do literárních družin a humanistické verše byly jedním z pojítek mezi nimi a okolím. Zanechali po sobě nesmírně rozsáhlou a z hlediska kvality různorodou tvorbu (např. [[Jan Campanus]] publikoval 65 děl a souborů, z nichž většina ještě sestává ze značného počtu samostatných básní, a kromě toho napsal přes 600 gratulačních skladeb a příspěvků do [[Rámcové části|rámcových]] částí knih svých přátel). Charakteristickým rysem básnictví je tedy kolektivní autorství projevované navenek tvorbou [[Sborník|sborníků]], [[Sbírka|sbírek]] a [[Farrago|farragin]]. Jednotlivé básně, rozšiřované sporadicky i rukopisně, byly publikovány na zakázku jako [[Brožura|brožury]] o 4-8 listech. Výzdobné prvky těchto sešitků trpěly značným stereotypem ([[Linka|linky]], [[Viněta|viněty]] a [[Erb a znak|erby]]). Humanistické [[Jednolist|jednolisty]] se naopak vyznačují [[Figurální sazba|figurální sazbou]], bohatším [[Dekor|dekorem]] a mnohdy i [[Ilustrace|ilustrací]]. [[Náklad|Náklad]] všech těchto tiskovin, jejichž výrobu financovali většinou sami pisatelé, se pohyboval okolo 200 [[Exemplář|exemplářů]]. Mnohé z nich byly vzápětí pořádány do [[Konvolut|konvolutů]].
 
Autoři se seskupovali do literárních družin a humanistické verše byly jedním z pojítek mezi nimi a okolím. Zanechali po sobě nesmírně rozsáhlou a z hlediska kvality různorodou tvorbu (např. [[Jan Campanus]] publikoval 65 děl a souborů, z nichž většina ještě sestává ze značného počtu samostatných básní, a kromě toho napsal přes 600 gratulačních skladeb a příspěvků do [[Rámcové části|rámcových]] částí knih svých přátel). Charakteristickým rysem básnictví je tedy kolektivní autorství projevované navenek tvorbou [[Sborník|sborníků]], [[Sbírka|sbírek]] a [[Farrago|farragin]]. Jednotlivé básně, rozšiřované sporadicky i rukopisně, byly publikovány na zakázku jako [[Brožura|brožury]] o 4-8 listech. Výzdobné prvky těchto sešitků trpěly značným stereotypem ([[Linka|linky]], [[Viněta|viněty]] a [[Erb a znak|erby]]). Humanistické [[Jednolist|jednolisty]] se naopak vyznačují [[Figurální sazba|figurální sazbou]], bohatším [[Dekor|dekorem]] a mnohdy i [[Ilustrace|ilustrací]]. [[Náklad|Náklad]] všech těchto tiskovin, jejichž výrobu financovali většinou sami pisatelé, se pohyboval okolo 200 [[Exemplář|exemplářů]]. Mnohé z nich byly vzápětí pořádány do [[Konvolut|konvolutů]].
<br clear="all">
+
 
 
<gallery>
 
<gallery>
 +
Soubor:397.jpg|Jednolistová gratulace z Peterlovy tiskárny (Praha před 1588). Applausus nobili ac erudito iuveni Claudio Labbe insignis cathedralis ecclesiae Virdunensis canonico cum baccalaurei formati in artibus liberalibus ac philosophia titulo (Praha, Michael Peterle st. non post 1588). Text gratulace k získání bakalářského gradu zasazen do dřevořezového vavřínového věnce s žaludy a granátovými jablky. Královská kanonie premonstrátů na Strahově – Strahovská knihovna (Praha), sign. DR I 21/d (Konvolut Dobřenského č. 423 = fol. 104a).
 
Soubor:295 a.jpg|Tři ukázky figurální sazby na jednolistech tiskaře Černého (Praha 80. léta 16. století). Nahoře vlevo Khergelius, Jan: Sefanos [!] gamikos [gr.]. In honorem nobilitate generis, ... domini Ioannis Kapr a Kaprstein, sponsi quam pudicissimi, Pragae nuptias celebrantis XVII. Kal: Febr: … cum formossima virgine Magdadalena [!] a Wlkanowa (Praha, Jiří Černý z Černého Mostu 1581). V gratulaci k sňatku byl přes šablonu nejprve namalován zlatý vavřínový věnec (řec. stefanos) s kaligrafickými doplňky a středovou svatozáří a potom byla pořízena černá a nakonec červená sazba včetně červených verzálních akrostichů („vivat Iohannes cvm Maiddalena – non est bonvm hominem esse solvm“). Královská kanonie premonstrátů  
 
Soubor:295 a.jpg|Tři ukázky figurální sazby na jednolistech tiskaře Černého (Praha 80. léta 16. století). Nahoře vlevo Khergelius, Jan: Sefanos [!] gamikos [gr.]. In honorem nobilitate generis, ... domini Ioannis Kapr a Kaprstein, sponsi quam pudicissimi, Pragae nuptias celebrantis XVII. Kal: Febr: … cum formossima virgine Magdadalena [!] a Wlkanowa (Praha, Jiří Černý z Černého Mostu 1581). V gratulaci k sňatku byl přes šablonu nejprve namalován zlatý vavřínový věnec (řec. stefanos) s kaligrafickými doplňky a středovou svatozáří a potom byla pořízena černá a nakonec červená sazba včetně červených verzálních akrostichů („vivat Iohannes cvm Maiddalena – non est bonvm hominem esse solvm“). Královská kanonie premonstrátů  
 
Soubor:295 b.jpg|Tři ukázky figurální sazby na jednolistech tiskaře Černého (Praha 80. léta 16. století). Nahoře vlevo Khergelius, Jan: Sefanos [!] gamikos [gr.]. In honorem nobilitate generis, ... domini Ioannis Kapr a Kaprstein, sponsi quam pudicissimi, Pragae nuptias celebrantis XVII. Kal: Febr: … cum formossima virgine Magdadalena [!] a Wlkanowa (Praha, Jiří Černý z Černého Mostu 1581). V gratulaci k sňatku byl přes šablonu nejprve namalován zlatý vavřínový věnec (řec. stefanos) s kaligrafickými doplňky a středovou svatozáří a potom byla pořízena černá a nakonec červená sazba včetně červených verzálních akrostichů („vivat Iohannes cvm Maiddalena – non est bonvm hominem esse solvm“). Královská kanonie premonstrátů  
 
Soubor:295 b.jpg|Tři ukázky figurální sazby na jednolistech tiskaře Černého (Praha 80. léta 16. století). Nahoře vlevo Khergelius, Jan: Sefanos [!] gamikos [gr.]. In honorem nobilitate generis, ... domini Ioannis Kapr a Kaprstein, sponsi quam pudicissimi, Pragae nuptias celebrantis XVII. Kal: Febr: … cum formossima virgine Magdadalena [!] a Wlkanowa (Praha, Jiří Černý z Černého Mostu 1581). V gratulaci k sňatku byl přes šablonu nejprve namalován zlatý vavřínový věnec (řec. stefanos) s kaligrafickými doplňky a středovou svatozáří a potom byla pořízena černá a nakonec červená sazba včetně červených verzálních akrostichů („vivat Iohannes cvm Maiddalena – non est bonvm hominem esse solvm“). Královská kanonie premonstrátů  
Soubor:295 c.jpg|Tři ukázky figurální sazby na jednolistech tiskaře Černého (Praha 80. léta 16. století). Nahoře vlevo Khergelius, Jan: Sefanos [!] gamikos [gr.]. In honorem nobilitate generis, ... domini Ioannis Kapr a Kaprstein, sponsi quam pudicissimi, Pragae nuptias celebrantis XVII. Kal: Febr: … cum formossima virgine Magdadalena [!] a Wlkanowa (Praha, Jiří Černý z Černého Mostu 1581). V gratulaci k sňatku byl přes šablonu nejprve namalován zlatý vavřínový věnec (řec. stefanos) s kaligrafickými doplňky a středovou svatozáří a potom byla pořízena černá a nakonec červená sazba včetně červených verzálních akrostichů („vivat Iohannes cvm Maiddalena – non est bonvm hominem esse solvm“). Královská kanonie premonstrátů  
+
Soubor:295 c.jpg|Tři ukázky figurální sazby na jednolistech tiskaře Černého (Praha 80. léta 16. století). Nahoře vlevo Khergelius, Jan: Sefanos [!] gamikos [gr.]. In honorem nobilitate generis, ... domini Ioannis Kapr a Kaprstein, sponsi quam pudicissimi, Pragae nuptias celebrantis XVII. Kal: Febr: … cum formossima virgine Magdadalena [!] a Wlkanowa (Praha, Jiří Černý z Černého Mostu 1581). V gratulaci k sňatku byl přes šablonu nejprve namalován zlatý vavřínový věnec (řec. stefanos) s kaligrafickými doplňky a středovou svatozáří a potom byla pořízena černá a nakonec červená sazba včetně červených verzálních akrostichů („vivat Iohannes cvm Maiddalena – non est bonvm hominem esse solvm“). Královská kanonie premonstrátů
 
</gallery>
 
</gallery>
 +
<br clear="all">
 
<br clear="all">
 
<br clear="all">
 
   
 
   

Aktuální verze z 13. 9. 2019, 11:44

Dačického jednolist s dekorativními lištami (Praha 1591). Trojan (Traianus), Václav: Natali nobilis, honesti atque eruditi iuvenis d. Rodolphi Wolff a Czwingendorff Prageni, … syncerae gratulationis (Praha, Jiří Jakubův Dačický 1591). Gratulace k narozeninám zdobená lištami s křesťanskými Ctnostmi (vlevo Víra a Naděje, vpravo Síla a Trpělivost). Královská kanonie premonstrátů na Strahově – Strahovská knihovna (Praha), sign. DR I 21/c (Konvolut Dobřenského č. 264 = fol. 50a).

Humanistické básnictví svébytná množina příležitostných a soukromých tisků vydávaných v latinském (případně řeckém) jazyce od konce 15. do počátku 17. století. Skladby čerpaly z motivů, stylistiky a verzologie klasické antiky. Často se též pěstovala epika s historickými náměty, parafráze žalmů a biblická dramata. Latinští humanisté mimo to rozvíjeli výrazově bohatou občansko-politickou poezii s nepominutelným námětem tureckého nebezpečí, skladby satirické a parodické. Podstatnou část dále tvoří drobné časové skladby, které zdůrazňovaly obecně lidské problémy i osudy jednotlivce. Diferenciace žánrů byla založena tematicky: encomium, epicedium, epigramma (epigram), epitaphium, epithalamium, genethliacum, hodoeporicum, panegyricum, propempticum, soterium, topographia (topografie).

Autoři se seskupovali do literárních družin a humanistické verše byly jedním z pojítek mezi nimi a okolím. Zanechali po sobě nesmírně rozsáhlou a z hlediska kvality různorodou tvorbu (např. Jan Campanus publikoval 65 děl a souborů, z nichž většina ještě sestává ze značného počtu samostatných básní, a kromě toho napsal přes 600 gratulačních skladeb a příspěvků do rámcových částí knih svých přátel). Charakteristickým rysem básnictví je tedy kolektivní autorství projevované navenek tvorbou sborníků, sbírek a farragin. Jednotlivé básně, rozšiřované sporadicky i rukopisně, byly publikovány na zakázku jako brožury o 4-8 listech. Výzdobné prvky těchto sešitků trpěly značným stereotypem (linky, viněty a erby). Humanistické jednolisty se naopak vyznačují figurální sazbou, bohatším dekorem a mnohdy i ilustrací. Náklad všech těchto tiskovin, jejichž výrobu financovali většinou sami pisatelé, se pohyboval okolo 200 exemplářů. Mnohé z nich byly vzápětí pořádány do konvolutů.




Bibl.: RUKOVĚŤ humanistického básnictví v Čechách a na Moravě. Založili A. Truhlář a K. Hrdina. Pokračovali J. Hejnic a J. Martínek. Sv. 1-5. Praha 1966-1982 (vše, co zatím vyšlo).

Lit.: BUSINSKÁ, H. (ed.): Renesanční poezie. Předmluvu a životopisy napsal J. Martínek. Praha 1975; DRUX, R.: Gelegenheitsgedicht. In.: Historisches Wörterbuch der Rhetorik (hrsg. von G. Ueding), Bd. 3. Tübingen 1996, sl. 653-667; ENDERS, C.: Deutsche Gelegenheitsdichtung bis zu Goethe. Germanisch-romanische Monatsschrift 1, 1909, s. 292-307; HEJNIC, J.-MARTÍNEK, J.: O rozsahu a časovém rozložení naší humanistické literatury. Zprávy Jednoty klasických filologů 7, 1965; MARTÍNEK, J.: Další cesty bádání o humanismu v českých zemích. Strahovská knihovna, sborník Památníku národního písemnictví 20-21. Praha 1985-1986, s. 133-148; MARTÍNEK, J.: Die Einstellung der böhmischen Humanisten zu den Nationalsprachen. In: Studien zum Humanismus in den böhmischen Ländern, Teil I (hrsg. von H. B. Harder und H. Rothe). Köln-Wien 1988, s. 291-302; MARTÍNEK, J.: Ke studiu pozdních humanistických tisků. Strahovská knihovna, sborník Památníku národního písemnictví 2. Praha 1967, s. 59-70; MARTÍNEK, J.: O povaze a dochování našeho latinského písemnictví z období humanismu. Listy filologické 1, 1960, s. 128-134 a 2, 1960, s. 269-274; MARTÍNEK, J.: O významu a potřebě zpracování příležitostného latinského básnictví z období humanismu. Strahovská knihovna, sborník Památníku národního písemnictví 5-6. Praha 1970-1971, s. 279-289; MARTÍNEK, J.: Vnitřní členění humanistických spisů. Strahovská knihovna, sborník Památníku národního písemnictví 7. Praha 1972, s. 23-38; PETRŮ, E.: Metodologická východiska zkoumání humanistické literatury v českých zemích. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Philosophica et Philologica 40. Praha 1978, s. 37-46; STRAKA, C.: Typografická úprava tisků příležitostných koncem 16. století. Ročenka českých knihtiskařů 8, 1925, s. 26-45; TRUHLÁŘ, J.: Humanismus a humanisté v Čechách za krále Vladislava II. Rozpravy ČAVU, roč. III, tř. III/4. Praha 1894.

Autor hesla: Petr Voit.
Zdroj: Petr Voit, Encyklopedie knihy: starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století, Praha 2006.