Soubor:559 a.jpg

Z Encyklopedie knihy

Verze z 27. 1. 2018, 01:23, kterou vytvořil Petr Voit (diskuse | příspěvky) (Souvislosti mezi německou ilustrací (Oppenheim ca 1513 a Erfurt ca 1516), severinským ateliérem (Praha 1537–1538) a mladší českou nápodobou (Litomyšl? 1695). Všechny verze protiopileckých pamfletů se shodují v symbolickém zpodobení nahého (nestoudného) bakchického chlapce s rohy (zhovadilost), dýkou (svárlivost), roztrženou tobolkou (nuzota) a korunou na tyči (pohrdání ctnostmi). Chlapec jako symbol opilství je spoután řetězem (spojení s ďáblem) a šlape po knize (Písmu svatém) položené na márách (krátký život). Nahoře vlevo Schwarzenberg, Johannes von: Der Zudrincker und Prasser, Gesatze, Ordenüg und Instruction (Oppenheim, Jakob Köbel? ca 1513). Fol. Aa1a (v pravé části dřevořezu je vyobrazen anděl varu)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Původní soubor(591 × 945 pixelů, velikost souboru: 281 KB, MIME typ: image/jpeg)

Souvislosti mezi německou ilustrací (Oppenheim ca 1513 a Erfurt ca 1516), severinským ateliérem (Praha 1537–1538) a mladší českou nápodobou (Litomyšl? 1695). Všechny verze protiopileckých pamfletů se shodují v symbolickém zpodobení nahého (nestoudného) bakchického chlapce s rohy (zhovadilost), dýkou (svárlivost), roztrženou tobolkou (nuzota) a korunou na tyči (pohrdání ctnostmi). Chlapec jako symbol opilství je spoután řetězem (spojení s ďáblem) a šlape po knize (Písmu svatém) položené na márách (krátký život). Nahoře vlevo Schwarzenberg, Johannes von: Der Zudrincker und Prasser, Gesatze, Ordenüg und Instruction (Oppenheim, Jakob Köbel? ca 1513). Fol. Aa1a (v pravé části dřevořezu je vyobrazen anděl varující před opilstvím). Repro: Gutenberg-Jahrbuch 1976. Nahoře vpravo Schwarzenberg, Johannes von: Der Zutrincker und Prasser, Gesatzte, Ordenung und Instruction (Erfurt, Matthes Maler? ca 1516). Fol. A4a (v levé části dřevořezu je vyobrazen anděl varující před opilstvím). Repro: Gutenberg-Jahrbuch 1976. Dole vlevo Franck, Sebastian: O ukrutném a hanebném hříchu opilství (Praha, Tiskárna severinsko-kosořská 1537–1538). Fol. H6b přídavku (anděl byl odloučen na zvláštní ilustraci). Královská kanonie premonstrátů na Strahově – Strahovská knihovna (Praha), sign. BE VI 109. Dole vpravo Novina jistá a pravdivá, která se opět stala léta tohoto 1695 …, kterak v několika krajinách čarodějnice pro své zlé činy zjímány byly (Litomyšl?, Daniel Vojtěch Kamenický? 1695). Titulní strana s námětově shodným dřevořezem, užitým však ve zcela odlišném kontextu. Repro: M. Novotný 1940.

Historie souboru

Kliknutím na datum a čas se zobrazí tehdejší verze souboru.

Datum a časNáhledRozměryUživatelKomentář
současná27. 1. 2018, 01:23Náhled verze z 27. 1. 2018, 01:23591 × 945 (281 KB)Petr Voit (diskuse | příspěvky)Souvislosti mezi německou ilustrací (Oppenheim ca 1513 a Erfurt ca 1516), severinským ateliérem (Praha 1537–1538) a mladší českou nápodobou (Litomyšl? 1695). Všechny verze protiopileckých pamfletů se shodují v symbolickém zpodobení nahého (nestoudného) bakchického chlapce s rohy (zhovadilost), dýkou (svárlivost), roztrženou tobolkou (nuzota) a korunou na tyči (pohrdání ctnostmi). Chlapec jako symbol opilství je spoután řetězem (spojení s ďáblem) a šlape po knize (Písmu svatém) položené na márách (krátký život). Nahoře vlevo Schwarzenberg, Johannes von: Der Zudrincker und Prasser, Gesatze, Ordenüg und Instruction (Oppenheim, Jakob Köbel? ca 1513). Fol. Aa1a (v pravé části dřevořezu je vyobrazen anděl varu
  • Tento soubor nemůžete přepsat.

Metadata