Theatrum
Z typologického hlediska se označení uplatňovalo především u výtvarně pojatých publikací, alb a obrazových knih. Do této skupiny patří Richard Verstegan s dílem Theatre des cruautez des hereticques de nostre temps (Antwerpen 1588). Obsahovalo 29 půlstranných mědirytů přibližujících pronásledování katolíků. Dále přicházejí kupříkladu Jean Jacques Boissard, autor objemného díla s emblémy Theatrum vitae humanae (Metz ca 1590), Egidius Sadeler ml. jako ilustrátor anonymního souboru bajek Theatrum morum. Artliche Gesprach der Thier mit wahren Historien zu Lehr (Praha 1608), Václav Hollar s knižním cyklem kostýmů Theatrum mulierum sive Varietas atque differentia habituum foeminei sexus (London 1643) a konečně Paul Freher s cyklem Theatrum virorum eruditione clarorum (Nürnberg 1688), do něhož bylo pojato 1.312 portrétních mědirytů.
Označení theatrum je užíváno také jako synonymum atlasu, např. Abraham Ortelius Theatrum orbis terrarum (Antwerpen 1570) nebo Stanisław Lubienický Theatrum cometicum duabus partibus constans (Amsterdam 1666-1668 ve dvou dílech). Jinou skupinu tvoří nauková próza s bohatým ilustračním doprovodem. Větší počet dokladů najdeme v oblasti mechaniky, např. Jacques Besson Theatrum instrumentorum et machinarum (Lyon 1578), Georg Andreas Böckler Theatrum machinarum novum, das ist Neuvermehrter Schauplatz der mechanischen Künsten (Nürnberg 1661). Snad největší počet těchto ilustrovaných „divadel“ vyprodukoval Jakob Leupold v třináctidílném kompletu Theatrum machinarum generale oder Schauplatz des Grundes mechanischer Wissenschaften (Leipzig 1724-1739). Monumentem tohoto žánru je však Theatrum Europaeum (Frankfurt/M. 1635-1738), vycházející díky třem generacím rodiny Merianů. Jednadvacet foliových svazků doplněných asi 1.000 celostrannými a rozkládacími přílohami (ca 680 vedut a plánů, 320 portrétů) a asi 350 ilustracemi v textu reprezentuje ani ne tak textem jako obrazem „divadlo“ evropských politických událostí z let 1617-1718.Pronásledování katolíků ve Versteganově Theatru (Antwerpen 1588). Verstegan, Richard: Theatre des cruautez des hereticques de nostre temps (Antwerpen, Adrien Hubert 1588). Pag. 85 s vyobrazením persekuce v Anglii. Za kreslíře leptaného cyklu bývá považován Johann Wierix. Antikvariát Meissner (Praha).
Frontispis fratera Dominika pro Pfalzovo Theatrum (Praha 1691). Pfalz z Ostryc, Kristián August: Theatrum gloriae, das ist Schauplatz der Ehren (Praha, Jiří Laboun st. 1691). Frontispis (pod nebesy s českými patrony u úpatí Hradčan fiktivní bitva mezi křesťany a Turky sledovaná klečícím arcidiakonem svatovítské kapituly Pfalzem). Signatura kreslíře a rytce Dominika v pravém spodním rohu. Královská kanonie premonstrátů na Strahově – Strahovská knihovna (Praha), sign. BP IV 2.
Lit.: BACHMANN, Fr.: Die alten Städtebilder. Ein Verzeichnis der graphischen Ortsansichten von Schedel bis Merian. Leipzig 1939 (repr. Stuttgart 1965); BAUR-HEINHOLD, M.: Theater des Barocks. München 1967; HOCKE, G. R.: Die Welt als Labyrinth. Hamburg 1961.
Autor hesla: Petr Voit.
Zdroj: Petr Voit, Encyklopedie knihy: starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století, Praha 2006.