Urs Graf: Porovnání verzí

Z Encyklopedie knihy

m (Nahrazení textu „== Literatura ==“ textem „“)
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 2: Řádek 2:
 
'''Urs Graf '''(1484-1527/28) významný švýcarský zlatník, malíř a [[ilustrátor|ilustrátor]] stojící svým dílem, inspirovaným [[Albrecht Dürer|Dürerem]] a římskými i benátskými předlohami, na rozhraní gotiky a renesance. Dřevořezáčskému umění se vyučil ve Štrasburku, kde roku 1503 vytvořil první grafické listy.  
 
'''Urs Graf '''(1484-1527/28) významný švýcarský zlatník, malíř a [[ilustrátor|ilustrátor]] stojící svým dílem, inspirovaným [[Albrecht Dürer|Dürerem]] a římskými i benátskými předlohami, na rozhraní gotiky a renesance. Dřevořezáčskému umění se vyučil ve Štrasburku, kde roku 1503 vytvořil první grafické listy.  
  
[[Martin Flach st.|Flachovu]] nástupci Johannu Knoblochovi st. odevzdal 26 jedinečně dramatických předloh k ilustracím latinské a německé verze ''Passionis Christi unum ex quattuor evangelistis textum'' (Strasbourg 1506). Textovou část pašijí dle starších verzí sepsal Johannes Geiler von Kayserberg. K bohatěji ilustrovaným knihám patří ''Postilla super epistolas ''Guillerma Parisiensis (Basel 1509). Graf dosáhl vrcholu v letech 1510-1522, kdy se věnoval též [[Lept|leptu]] (od 1513) a kdy významně zasahoval do vývoje takzvaného [[Dřevořez|dřevořezu]] bílé linie. Jako jeden z prvních uvedl na [[Titulní strana|titulní stranu]] [[Rám|rámovou]] architektonickou kompozici, např. Johannes Geiler ''Christenlich Bilgerschafft zum ewigen Vatterland ''(Basel 1512). Titulní rámy pro tiskaře [[Johann Froben|Johanna Frobena]] či Adama Petriho zabydlel postavičkami bláznů či satirů. Grafův vliv na německou ilustraci částečně utlumily umělecké aktivity nastupujícího [[Hans Holbein ml.|Hanse Holbeina ml.]]  
+
[[Martin Flach st.|Flachovu]] nástupci Johannu Knoblochovi st. odevzdal 26 jedinečně dramatických předloh k ilustracím latinské a německé verze ''Passionis Christi unum ex quattuor evangelistis textum'' (Strasbourg 1506). Textovou část pašijí dle starších verzí sepsal Johannes Geiler von Kayserberg. K bohatěji ilustrovaným knihám patří ''Postilla super epistolas ''Guillerma Parisiensis (Basel 1509). Graf dosáhl vrcholu v letech 1510-1522, kdy se věnoval též [[Lept|leptu]] (od 1513) a kdy významně zasahoval do vývoje takzvaného [[Dřevořez|dřevořezu]] bílé linie. Jako jeden z prvních uvedl na [[Titulní strana|titulní stranu]] [[Rám|rámovou]] architektonickou kompozici, např. Johannes Geiler ''Christenlich Bilgerschafft zum ewigen Vatterland ''(Basel 1512). Titulní rámy pro tiskaře [[Johann Froben|Johanna Frobena]] či Adama Petriho zabydlel postavičkami bláznů či satirů. Grafův vliv na německou ilustraci částečně utlumily umělecké aktivity nastupujícího [[Hans Holbein ml.|Hanse Holbeina ml.]]    
<br clear=all>
+
 
 +
 
 +
 
 +
 
  
  

Aktuální verze z 12. 8. 2019, 14:16

Grafova ilustrace ke Geilerovým Pašijím (Strasbourg 1506). Geiler, Johann: Passionis Christi unum ex quattuor evangelistis textum (Strasbourg, Johann Knobloch st. 1506). Fol. D2a nesení kříže pod Kalvárií. Dole uprostřed Grafův monogram. Repro: Worringer 1923.

Urs Graf (1484-1527/28) významný švýcarský zlatník, malíř a ilustrátor stojící svým dílem, inspirovaným Dürerem a římskými i benátskými předlohami, na rozhraní gotiky a renesance. Dřevořezáčskému umění se vyučil ve Štrasburku, kde roku 1503 vytvořil první grafické listy.

Flachovu nástupci Johannu Knoblochovi st. odevzdal 26 jedinečně dramatických předloh k ilustracím latinské a německé verze Passionis Christi unum ex quattuor evangelistis textum (Strasbourg 1506). Textovou část pašijí dle starších verzí sepsal Johannes Geiler von Kayserberg. K bohatěji ilustrovaným knihám patří Postilla super epistolas Guillerma Parisiensis (Basel 1509). Graf dosáhl vrcholu v letech 1510-1522, kdy se věnoval též leptu (od 1513) a kdy významně zasahoval do vývoje takzvaného dřevořezu bílé linie. Jako jeden z prvních uvedl na titulní stranu rámovou architektonickou kompozici, např. Johannes Geiler Christenlich Bilgerschafft zum ewigen Vatterland (Basel 1512). Titulní rámy pro tiskaře Johanna Frobena či Adama Petriho zabydlel postavičkami bláznů či satirů. Grafův vliv na německou ilustraci částečně utlumily umělecké aktivity nastupujícího Hanse Holbeina ml.




Lit.: DODGSON, C.: Catalogue of early German and Flemish woodcuts preserved in the Department of prints and drawings in the British Museum. Vol. 1-2, Index. London 1903-1925; KOEGLER, H.-SPRENG, R.: Hundert Tafeln aus dem Gesamtwerk des Urs Graf. Basel 1947; KUNZE, H.: Geschichte der Buchillustration in Deutschland. Das 16. und 17. Jahrhundert. Textband. Frankfurt/M.-Leipzig 1993; LÜTHI, W.: Urs Graf. Von der Kunst der Alten Schweizer. Zürich 1928; MAJOR, E.-GRADMANN, E.: Urs Graf. Basel 1941; MATĚJČEK, A.: Ilustrace. Praha 1931; OLDENBOURG, M. C.: Die Holzschnitte des Urs Graf zur Passion. In: Festschrift für Josef Benzing zum 60. Geburtstag (hrsg. von E. Geck und G. Pressler). Wiesbaden 1964, s. 291-310; WORRINGER, W.: Urs Graf. Die Holzschnitte zur Passion. München 1923.

Lex.: NAGLER 6. 51-54 = NAGLER, G. K.: Neues allgemeines Künstler-Lexikon oder Nachrichten von dem Leben und den Werken der Maler, Bildhauer, Baumeister, Kupferstecher, Lithographen, Formschneider, Zeichner, Medailleure, … Bd. 1-25. Linz 1904-1914 (2. Aufl.).; THIEME-BECKER 14. 486-488. = THIEME, U. – BECKER, F.: Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart. Bd. 1-37. Leipzig 1907-1950 (repr. München-Leipzig 1992).

Autor hesla: Petr Voit.
Zdroj: Petr Voit, Encyklopedie knihy: starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století, Praha 2006.