Zavilina

Z Encyklopedie knihy

Zavilina (též voluta z lat. volvere = otáčet, angl. scroll, fr. volute, něm. Volute) původně gotický ornament v podobě až šestkrát zavinutého konce pruhu (proto také rolverk z něm. Rollwerk = zavíjející se tvar). Zavíjený pruh odvozený od dekorativního kování náznakem hřebů a nýtů nazýváme pobíjenou zavilinou (něm. Beschlagwerk). Jiný pozdně gotický typ napodoboval tvar lidského ucha (něm. Ohrmuschelstil), ba pouze jeho chrupavčité záhyby (něm. Knorpelwerk). Oživen byl až během 17. století v dynamických a často i eroticky zabarvených ornamentálních kompozicích, ale cestu k českým a moravským ilustrátorům nenašel. Opakem zaviliny je rozvilina.

V raně renesančním knižním dekoru zavilinu užívali italští a později zaalpští umělci (Lucas Cranach st., Urs Graf). Zásluhou fontainebleauské školy 16. století geometricky zavíjené pásy zdomácněly v architektuře, uměleckém řemesle a také mezi manýristickými ilustrátory. Jeden z nejstarších projevů zaviliny jakožto konstrukčního prvku dynamické titulní bordury lze stopovat v tiskárně Andrease Gessnera ml. (činný samostatně 1553-1562). Zde doprovázel zejména texty Jacopa Strady Epitome thesauri antiquitatum, hoc est Impp. Rom. orientalium et occidentalium iconum … deliniatarum (Zürich 1557) a Imperatorum Romanorum omnium orientalium et occidentalium verissimae imagines (Zürich 1559). Zavilina byla též stavebním prvkem kartuše. K průkopníkům tohoto plastického štítu v knižní grafice patřili Virgil Solis st. a jeho žák Jost Amman. Pod jejich vlivem se zavinutý pás ujal poměrně brzy po polovině století nejprve na Moravě v Tiskárně bratrské a u Jiřího Melantricha v Čechách. O něco později (asi od 80. let) u nás kartuš zdomácněla jako centrální výzdobný prvek i na vazbě s dominantovou kompozicí.



Lit.: BUTSCH, A. F.: Die Bücher-Ornamentik der Renaissance. Eine Auswahl stylvoller Titeleinfassungen, Initialen, Leisten, hervorragender italienischer, deutscher und französischer Officinen. Bd. 1 (Aus der Zeit der Frührenaissance), Bd. 2 (Die Buch-Ornamentik der Hoch- und Spätrenaissance). Leipzig-München 1878-1881; DERI, M.: Das Rollwerk in der deutschen Ornamentik des sechzehnten und siebzehnten Jahrhunderts. Halle/S. 1905; GRAEVENITZ, A. von: Das Niederländische Ohrmuschel-Ornament. Phänomen und Entwicklung dargestellt an den Werken und Entwürfen der Goldschmiedefamilien van Vianen und Lutma. München 1973.

Lex.: BALEKA, J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika). Praha 1997, s. 389.

Autor hesla: Petr Voit.
Zdroj: Petr Voit, Encyklopedie knihy: starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století, Praha 2006.